Jesu li završnice NBA utakmica dosadne?

Daniel Bratulić

Korisnički panel

Registriraj se

Obavijest

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portali su toliko posjećeni da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Hvala.

Jesu li završnice NBA utakmica dosadne?

Daniel Bratulić

Kada gledate nogomet i vrijeme na utakmici se bliži kraju sudačke nadoknade, vrlo rijetko će se utakmica produžiti za više od prethodno prikazanog broja dodatnih minuta (ako da, to su iznimni slučajevi ozljede ili postignutog gola kada se čeka na zamjenu/prestanak slavlja). U ostalim sportovima koji su određeni vremenskim intervalima (rukomet, vaterpolo, hokej) ovakve situacije su još rjeđe ili manje značajne od nadoknade u nogometu.

Košarka je jedan od rijetkih sportova u kojem možete “krasti” vrijeme i taktički pobijediti iako ste minutu, dvije prije kraja bili u naizgled užasnoj situaciji. Često prilikom prijenosa možete čuti kako “je svaka razlika dostižna”. Baš zato je košarka predivan sport. Ili nije?

Utakmice u NBA ligi znaju dobrano produžiti tu posljednju minutu igre, i često nekog casual navijača mogu odvratiti od budućeg gledanja utakmica. Možda su zato rejtinzi NBA lige niži no ikada, jer ipak ljudi imaju sve manju razinu koncentracije, za što su možda dijelom zaslužne i društvene mreže koje konstantno nude novi sadržaj na samo jedan klik, swipe ili nešto treće. No, zaglibio sam previše, nemojte sad vi odlutati. Pls.

Vratimo se na košarku i pronalazak mogućih razloga produljivanja NBA utakmica. U 2002-03 sezoni uvedena je opcija Instant Replaya koja omogućava sudcima provjeru prethodne akcije. Pred nekoliko sezona, NBA je uvela opciju da treneri izazovu akciju čime bi suci ponovno provjeravali akciju. I uz sve to, ekipe imaju još uvijek ogroman broj timeoutova na korištenje. To bi bili neki potencijalni razlozi produljivanja završnica, no koliko se zapravo oduže završnice utakmica?

Duljina završnice u NBA utakmicama

Podaci koje ću promatrati u ovoj analizi su utakmice regularne sezone počevši od 2000-01 sezone pa sve do trenutne. Svaka utakmica popraćena je play-by-play izvještajem u kojem se bilježi vrijeme (u utakmici i stvarno vrijeme) svake akcije. Pomoću tih podataka izvući ću trajanje posljednje minute utakmica.

Za početak valja podijeliti utakmice na clutch i ne-clutch. Napravit ću takvu podjelu jer imam dojam da se utakmice koje su u egalu češće oduže od ovih ostalih. Clutch utakmice sam definirao kao one u kojima je razlika tu zadnju minutu u utakmici 5 poena ili manje, dok su ne-clutch sve ostale. Distribucija tih utakmica nešto sitno naginje na stranu ne-clutch utakmica, no to ne predstavlja nikakav problem jer je vrlo velik broj utakmica (samo ove sezone, u trenutku pisanja teksta, već ih je 690, i podjela je otprilike 60:40, tako da će distribucija i prijašnjih sezona biti u redu).

Trajanje posljednje minute u 4.četvrtini kroz vrijeme

Na prethodnom grafu možete vidjeti stvarno prosječno trajanje posljednje minute utakmice u zadnjih 20 godina. Dakle, nije nikakva novost da se utakmice razvlače na apsurdne minute. Ove sezone posljednja minuta prosječno traje skoro 8 minuta za clutch utakmice. To je gotovo 4 puta više od uobičajenog trajanja završne minute utakmice.

I kao što sam spomenuo u uvodu, takve situacije nekada budu uzbudljive i napete. Primjerice, kad igrači jedne ekipe brane prednost slobodnim bacanjima, a drugi ih love brzinskim šutevima i kasnije igraju pritisak preko cijelog terena ili ponovno šalju protivnika na liniju za slobodna bacanja gdje iščekuju promašaj i priliku za povratak u život. I tako ukrug.

No, što točno utječe na tako znatno produljenje?

Utjecaj Instant Replay opcije

Vjerojatno većina nas krivi ovu značajku za to znatno produljenje utakmice, jer ako pogledate ponovno prethodni graf vidjet ćete da je upravo nekad oko 2002-03 sezone počelo produljivanje posljednje minute utakmice (a tada je uvedena ova opcija, kao što sam prije spomenuo).

No, teško možemo svaliti odgovornost za produljivanje utakmica na replay. U prosjeku ti izazovi traju oko pola minute, uz nekoliko (ali doslovno nekoliko) iznimka koje se otegnu preko 5 minuta.

Također, nema razlike niti ako izdvojimo provjeru snimke pri kraju utakmice i u ostatku utakmice, jer i tada se prosječno vrijeme provjere kreće oko pola minute. Tako ta opcija ne utječe toliko na prethodno spomenute brojke.

Utjecaj timeoutova

Ovdje je već drukčija situacija. Na sljedećem grafu možete vidjeti podjelu timeoutova po četvrtini (uključujući produžetke) i minutama.

Raspodjela timeoutova po četvrtini i minuti

U trenutnoj sezoni čak 1390 timeoutova je pozvano u 4. četvrtini kada je preostala minuta ili manje do kraja igre.

To znači da se po utakmici zovu 2 timeouta u toj zadnjoj minuti igre. A u ukupno 278 clutch utakmica, koliko ih je do sada bilo, pozvano je čak 988 timeoutova u zadnjoj minuti. To čini 70% svih ukupnih timeoutova u zadnjoj minuti ove sezone. Dakle, u prosjeku se zove 3.5 timeouta u zadnjoj minuti utakmica gdje je neizvjestan rezultat.

Duljina tih timeoutova, doduše, u prosjeku nije tako duga, s obzirom da to često znaju biti timeouti od samo 20 sekundi, no u prosjeku još uvijek traju oko 1:10 minuta. Pa ako to izmnožite s 3.5 timeouta po utakmici, dobijete 4 minute u prosjeku izgubljene samo na timeoutove, što je polovica dodatno utrošenog vremena.

Tako veliki brojevi su i dalje prisutni, unatoč naporima NBA lige da smanji broj timeoutova i njihovo trajanje (u ranim 2000-ima bio je drukčiji omjer full timeoutova i 20-sec timeoutova).

Udio timeoutova u posljednjoj minuti 4.četvrine kroz vrijeme

Ako pogledate prethodni graf koji pokazuje udio timeoutova u zadnjoj minuti 4. četvrtine kroz godine, vidjet ćete kako je taj udio generalno bio isti. Mislim da je iz ova prethodna dva grafa dosta jasno da su timeouti glavni show-stopperi uzbudljivosti u ključnim trenutcima utakmice.

Hoće li se to korigirati u budućnosti?

NBA jako puno ulaže u “gledljivost” utakmica. Dokaz tome je jedan odličan razgovor između Evana Wascha (osobe koja je zadužena za gledanost i doživljaj korisnika na NBA utakmicama) i Bena Taylora (osoba koja stoji iza fenomenalnog kanala Thinking Basketball). Preporučujem svima da poslušaju taj razgovor na Benovom Spotifyju, a vjerujem da postoji i na ostalim platformama.

Ondje je spomenuto kako istražuju jesu li bolje dulje, ali rjeđe stanke, ili kraće, ali češće stanke. Također, razgovarali su i o replay sustavu te su se dotakli ekstremnih eksperimenata sa slobodnim bacanjima u G-League, gdje igrači šutiraju samo jedno bacanje umjesto 2/3 kao u svim ostalim ligama. No bacanja po mom mišljenju nisu problem jer se broj faulova, time i broj bacanja konstantno smanjuje.

Mislim da bi ograničavanje broja timeoutova u zadnjoj minuti na samo 1 (i to 20-sekundni, ali pravih 20 sekundi) znatno potpomoglo fluidnijoj utakmici, ali bi ta promjena praktički duplo smanjila broj timeouta koji se trenutno pozivaju. Međutim, prepustit ću odlučivanje nekim mudrijim glavama i nadati se da će dobro odlučiti.

Cover slika: Carlos Osorio/Associated Press

Daniel Bratulić
Pulsmedia autor
37 članaka Više o autoru

Primijetili smo da koristite AdBlock. Razumijemo, ali Pulsmedia portal je toliko posjećen da su mjesečni troškovi servera jako visoki.

Dio tih troškova podmirujemo samim prikazom reklama, a one nisu napadne i ne morate klikati ako vas ne zanimaju. Stoga molimo, razmislite da ga na ovoj stranici onemogućite. Ako želite u potpunosti ukloniti reklame, možete postati donator portala. Hvala.

Komentiraj

Vaš e-mail neće biti javno objavljen.

1 komentar

  1. Indiana Pacers Crash Donator Prikaži

    Meni je malo 2 much to sve na kraju.. Isjeckano… Faul… TimeOut… Reklame… Poprilicno smanji napetost u clutch momentima..
    Previse zelje za zaradom dok se kosarka utapa…



    3

    0